مقالات

کوکاکولا، مصرف کننده اصلی R-Pet

R-Pet یک پلاستیک بازیافتی بوده که جایگزین مناسبی برای PET است. پلی اتیلن ترفتالات PET ماده ای شفاف، سبک و محکم بوده که در صنایع بسته بندی (تولید پت پریفرم و بطری پت) استفاده می­گردد. یکی از مزایای مهم PET قابلیت بازیافت آن است.

R-Pet ماده ای مناسب و راه حلی موثر برای محیط زیست می­باشد. برای تهیه R-Pet ، بطری PET خرد و شسته شده و پس از پرک به گرانول تبدیل می شود و از آن برای تولید مجدد انواع محصولات مانند بطری پت ، لباس و لوازم خانگی استفاده می­گردد. گرید غذایی R-Pet  برای مصارف غذایی و بطری پت ایمن هستند.

شرکت کوکاکولا یکی از بزرگترین آلاینده­های پلاستیکی در جهان بوده و آلودگی ناشی از بطری­ های پت این شرکت یک مشکل بزرگ در جهان می­باشد. این شرکت به منظور رفع اثرات زیستی مخرب ناشی از بطریهای پت خود، برای اولین بار پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی R-Pet را در سال ۲۰۲۱ را معرفی کرد و در سال ۲۰۲۲ بطریهای R-Pet را به بازار عرضه کرد.این بطری های سازگار با محیط زیست گام مهمی در جهت کاهش زباله های پلاستیکی و ارتقای پایداری در صنعت نوشیدنی است. بطری های ۱۰۰% بازیافتی R-Pet گواهی بر تعهد کوکاکولا به آینده ای سبزتر با تمرکز بر بسته بندی مسئولانه است.

در سال ۲۰۲۳ کوکاکولا در بطریهای سبز رنگ sprite تغییر عمده ای ایجاد کرد، زیرا بطری های پت سبز رنگ اسپرایت حاوی رنگدانه سبز بوده که بازیافت آن در بطری­های پت نیز بود، بنابراین بسته بندی بطری پت اسپرایت را از سبز به شفاف تغییر داد.

هدف شرکت کوکاکولا این است که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰% از بطریهای پت مصرفی این شرکت  از گرید R-Pet باشد. در حال حاضر حدود ۹% از بسته بندیهای شرکت کوکاکولا از گرید غذایی R-Pet ساخته می­شود.

برخی از کشورها مانند کلمبیا و مکزیک به شرکت کوکاکولا اجازه داده­اند تا محصولات خود را با گریدغذایی R-Pet  تولید کنند. کوکاکولا در آمریکای شمالی، کانادا و هند بطری های پت ساخته شده از ۱۰۰% پلاستیک PET بازیافت شده را تولید می کند، همچنین این شرکت بطری های PET 100٪ بازیافتی خود را در پاکستان  و اندونزی راه اندازی کرده­است. شرکت کوکاکولا بطری‌های پت ۵۰۰ میلی‌لیتری ساخته شده از ۱۰۰ درصد پلاستیک بازیافتی را در هنگ کنگ روانه بازار کرده است.

پیش بینی بازار مصرف R-Pet در محدوده سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۲  در شکل زیر نشان داده شده­است. رشد میزان مصرف R-Pet در صنعت نساجی نسبت به بقیه صنایع بیشتر می­باشد.

بازار مصرف R-Pet در آسیا و اقیانوسیه حدود ۲۵% میزان مصرف در کل جهان پیش بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *