اخبار

تابستان داغ پریفرم در خلا پتروشیمی بوعلی

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از دو سال پس از آتش سوزی تابستان ۹۵ در پتروشیمی بوعلی سینا که در بندر ماهشهر قرار دارد، عملیات بازسازی آن هنوز آغاز نشده است.

داود محبی، کارشناس حوزه پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی بوعلی سینا محصولات خود را به منظور تولید پت پریفرم که کمبود آن در تابستان سال جاری به یک چالش جدی تبدیل شده بود، در اختیار پتروشیمی تندگویان قرار می‌دهد، اظهار داشت: حال با توجه به اینکه تولیدات این پتروشیمی را از دست داده‌ایم، تندگویان برای تأمین نیاز خود، دست به دامان پتروشیمی نوری در عسلویه شده است. به دلیل فاصله زیادی که بین این دو پتروشیمی وجود دارد، محصولات پتروشیمی نوری از عسلویه بارگیری شده و با کشتی به بندر ماهشهر می‌رسد. طی این مسافت موجب افزایش هزینه‌های تولید پت پریفرم در پتروشیمی تندگویان شده  است.

وی افزود: سال گذشته در گرم‌ترین روزهای سال صنعت بطری سازی کشور با مشکل کمبود پت به عنوان ماده اولیه ساخت پریفرم لازم برای تولید بطری‌های نوشابه و آب معدنی مواجه شد. عده‌ای معتقد بودند که این کمبود پت پریفرم به دلیل کاهش تولید پتروشیمی تندگویان بوده است.همچنین کاهش ارزش ریال در برابر دلارباعث شد تا محصولات خریداری شده از بورس به جای اینکه به مصرف داخل در بخش پایین دستی پتروشیمی برسد به صورت ماده اولیه یا حتی به صورت پریفرم، روانه بازارهای بین المللی ‌شود. در این حالت به دلیل کمبود پت پریفرم در کشور ، نرخ‌ها بالا رفت تا نهایتا با پایان داده شدن به دخالت دولت در قیمت گذاری کالاها در بورس کالا و برداشتن سقف رقابتی قیمت و ممنوعیت صادرات، نرخ پت و پریفرم تا حدی منطقی شد.

حال با توجه به اینکه روزهای پایانی فصل سرما را پشت سر می‌گذاریم و به زودی داغ‌ترین روزها را نیز تجربه می‌کنیم، نیاز به پت برای تولید پریفرم بطری آب معدنی و سایر نوشیدنی‌ها به شدت افزایش می‌یابد. این افزایش تقاضا در حالی است هنوز پتروشیمی بوعلی سینا وارد مدار تولید نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نکته‌ قابل توجه در این میان، این است که پتروشیمی بوعلی سینا پس از بیش از دو سال و با وجود دریافت بخش عمده ای از حدود ۱۲۰ میلیون دلار خسارت ارزیابی شده توسط بیمه ، هنوز وارد فاز بازسازی نشده است.

 پتروشیمی بوعلی سینا در بندر ماهشهر واقع شده و محصولاتی نظیر پارازایلن و بنزن را از نفتای سبک و سنگین که به عنوان خوراک دریافت می کند، تولید می نماید. پس از بنزن، پارازایلن مهم‌ترین ماده آروماتیکی محسوب می‌شود. پارازایلن به طور عمده برای تولید دی. ام. تی و پی.تی. ای مصرف می‌شود که این ۲ محصول در ساخت پلی اتیلن ترفتالات  که ماده اولیه در ساخت و تولید پلی استرها، الیاف مصنوعی، فیلم عکاسی، صنایع داروسازی، حشره کش‌ها، حلال‌ها و پریفرم پت برای بسته بندی نوشابه و آب معدنی کاربرد دارد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *