اخبار

صادرات پریفرم ممنوع می شود؟

 

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: با پیگیری هایی انجام شده قرار است بزودی با ممنوعیت صادرات پریفرم، مشکل کمبود مواد اولیه در داخل کشور بطرف شود.
رد پای صادرات پریفرم در کمبود مواد اولیه در داخل
مدیرعامل بورس کالا درباره چرایی کمبود مواد اولیه مورد نیاز بطری های صنایع آب معدنی، روغن نباتی و غیره گفت: خریدارانی که از طریق سامانه «بهین یاب» مشمول خرید از بورس کالا هستند، پریفرم  تولید می کنند؛ آنها مواد اولیه را از بورس کالا گرفته و با انجام عملیات تکمیلی روی آن، این مواد را آماده عرضه به کارخانه های تولید آب معدنی، روغن نباتی و غیره می کنند.
سلطانی نژاد اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد شرکت های تولید پریفرم، بخش عمده محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کنند به طوری که برخی از آنها تا ۸۰ درصد محصولشان را صادر کرده اند و این موضوع باعث کمبود مواد اولیه برای بطری های آب معدنی، روغن و غیره ( پریفرم) در داخل کشور شده است.
وی ادامه داد: سیاست های ممنوعیت صادراتی شامل «پت» بوده و «پریفرم» که در واقع محصول تکمیلی پت به شمار می رود، شامل این ممنوعیت نبوده است.
سلطانی نژاد با بیان اینکه این شرکت ها طبق قانون برای خرید از بورس کالا ملزم به ارایه اظهارنامه های مالیاتی هستند، گفت: صادرات گسترده پریفرم توسط این شرکت ها پس از بررسی اظهارنامه های مالیاتی آنها آشکار شد.

شکاف قیمتی ارز رسمی و بازار آزاد عامل فساد
حامد سلطانی نژاد به افزایش تقاضا برای پت اشاره کرد و افزود: در ماه های اخیر و پس از نوسان نرخ ارز شاهد افزایش شدید تقاضا برای این محصولات هستیم بطوریکه میزان تقاضای پت در چهار ماه نخست پارسال ۱۶۴ هزار تن بود اما در مدت مشابه امسال با جهشی قابل توجه به ۴۷۷ هزار تن افزایش یافت که نشان دهند رشد حدود سه برابری است.
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیزعامل اصلی اختلالات در بازار پتروشیمی را اختلاف قیمت بالای ارز رسمی و آزاد دانست و افزود: اکنون به دلیل توقف خط تولید پت در امارات، تقاضا برای این محصول در کشورهای خاورمیانه افزایش یافته است.

منبع:irna.ir

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *